A fogkő eltávolítás fontossága

2018.11.07

Évekkel hosszabbíthatja meg az életet: a fogkő eltávolítása fontosabb, mint hinnéd

Ne csak a fogszuvasodás, a fogkő ellen is küzdj!

cikk1.jpgSZÁMOL

A reklámok és a különböző kampányok leggyakrabban a fogszuvasodás veszélyeire hívják fel a figyelmet, pedig van még egy dolog, amire érdemes figyelni, ha egészséges fogakat és szervezetet szeretnél: ez pedig a fogkő.

A fogelvesztés egyik leggyakoribb oka ugyanis a fogkőhöz köthető ínygyulladás és egyéb fogágybetegség. A fogakon lévő megkövesedett baktériumtelepek ráadásul néhány betegséget is súlyosbíthatnak.

Egészséges fogak

A fogakkal való foglalkozás nemcsak esztétikai okokból és a sz.jüregi egészség szempontjából fontos, hogy a napi rutinod része legyen. Más szervrendszeri megbetegedéssel is összefüggésben lehet ugyanis az, hogy valakinek milyen a száj- és fogazati állapota. A nagyobb mennyiségű fogkő, vagyis a fogakon lévő megkövesedett baktériumtelepek például jelentős terhet rónak az immunrendszeredre, hiszen a véráramot folyamatosan baktériumokkal szórják tele.

cikk2.jpg

A fogkő eltávolítása is ugyanolyan fontos kellene, hogy legyen, mint a fogszuvasodás elleni küzdelem. Ha például valakinek kardiovaszkuláris betegsége van - ami jelenleg a világ vezető haláloka -, akkor a fogkövekben lévő nagy mennyiségű baktérium a halálos szövődmények valószínűségét akár negyvenszeresére is növelheti. Erről azonban keveset beszélnek, és a fogkő eltávolítására sem minden szakember fordít kiemelt figyelmet. Pedig ezzel az egyszerű, ám annál látványosabb eredményt hozó beavatkozással szinte fellélegzik az immunrendszer, és évekkel meghosszabbíthatjuk vele a páciens életét - emelte ki Dr. Radánovics-Nagy Dániel fogorvos, fogászati szaktanácsadó, a Dental World Nemzetközi Fogászati Konferencia és Kiállítás Szájhigiénés és Prevenciós Kongresszusának programfelelőse.

A fogkőhöz köthető fogágybetegségek egyébként azért is veszélyesek, mert legtöbbször fájdalom nélkül jelentkeznek, viszont hatásukra egy idő után a fogak mozgathatóvá válnak, végül akár el is veszítheted őket. Az ilyen típusú betegségek zömét a fogak felszínén megtapadó lepedék okozza, de a különféle gyógyszerek és hormonváltozások hatására is kialakulhatnak. Babavárás esetén pedig még jobban oda kell figyelni a fogakra. Szegedi fogorvosok kutatásai ugyanis azt is bebizonyították, hogy a várandós nők szájhigiénés állapota és a születendő gyermek egészsége között is komoly .sszefügg.s van. Ha nagy mennyiségű fogkővel, ínyvérzéssel vagy ínygyulladással küzd az anyuka, szignifikánsan gyakoribb a koraszülés, illetve az alacsonyabb súllyal születés.

Mit tegyél fogaid egészségéért?

Ne csak akkor járj fogorvoshoz, ha már baj van, hanem félévente, évente vedd rá magad a fogászati kontrollra. Ennyi idő ugyanis még nem elég ahhoz, hogy komolyabb elváltozás kialakuljon. A napi minimum kétszeri fogmosás mellé pedig iktasd be a fogselyem használatát, mellyel a fogközöket lehet megfelelően tisztítani.

cikk3.jpg

A fogmosás hatékonysága a legoptimistább becslések szerint is legfeljebb 75%-os lehet, az egymás felé eső felszínekről kizárólag fogselyemmel lehet a szennyeződést eltávolítani