Gyökérkezelés

2017.05.12

A fogbél gyulladása fogfájást okoz

A gyökérkezelés azokban az esetekben indokolt, amikor szuvasság, törés, vagy valamilyen fogágybetegség következtében megnyílik a fogbél. A fogbél alatt a pulpát és a vele kapcsolatban lévő szöveteket értjük. Anatómiája miatt a gyulladásos folyamatok nem tudnak úgy lezajlani, mint a test más területein, mivel nagyon szűk zárt területen található, ezért már nagyon csekély véráramlás növekedés elviselhetetlen fájdalmat okozhat.

Fogbél, gyökérkezelésA gyökérkezelés célja a fájdalom megszüntetése

Ezt a gyökércsatorna megtisztításával végzik, amellyel eliminálják az elhalt illetve gyulladt szöveteket, a baktériumokat és minden fertőzött dentinrészletet. A gyökérkezeléssel megakadályozhatunk további betegségek kialakulását, mivel a fertőző területet megtisztítjuk, elimináljuk a baktérium flórát, ami fenntartja a gyulladást. A gyulladt szövetek eltávolítása után készítik el magát a gyökértömést, aminek fontos tulajdonságai a falállóság, és hogy a gyökércsúcsig érjen. Ezzel biztosítják azt, hogy ne közlekedhessen semmilyen ágens a csatornákban.
A teljes kezelés több hétig is eltarthat, általában hetente egy alkalommal kell ellátogatni a fogorvoshoz, de komplikáltabb esetekben ez változhat.

A gyökérkezelés menete:

I. találkozó:

1. a fog érzéstelenítése
  2. a szuvas területek eltávolítása,
  3. hozzáférési nyílás preparálása- alakja a gyökércsatornák számától függ,
  4. gyökércsatornák felkutatás- gyökércsatornák száma: 1-4 db/ fog, a metsző és szemfogaink általában 1, kisőrlő fogaink 1-2, nagyőrlő fogaink pedig 3-4 gyökércsatornával rendelkeznek, A kezelések is így bonyolódnak, kezelések ára pedig a legtöbb rendelőben ennek megfelelően meghatározott.
  5. gyökércsatorna hossz meghatározása, röntgenfelvétel, vagy elektromos hosszbemérő eszköz segítségével meghatározzák a gyökércsúcs pontos  helyzetét, távolságát a bemeneti nyílástól,
  6. gyökércsatornák tágítása, illetve átöblítése baktériumellenes szerekkel- ehhez a lépéshez használnak gyökérkezelő tűk sorozatát egyre növekvő sorrendben,
  7. gyógyszeres zárása a csatornáknak gyógytöméssel- általában káciummal. Ezt csak panaszos fogak esetén végzik.
  8. a fog zárása ideiglenes tömőanyaggal. Ezzel a lépéssel zárul az első találkozó. Amennyiben a fog nem panaszos folytatódik a gyökértömés a következő lépések szerint.

II. találkozó:

1. gyógytömés eltávolítása- gyökérkezelő tűk és átöblítők segítségével,
  2. csatornák teljes tisztítása és szárítása
  3. gyökértömés elkészítése- legyakrabban guttapercha nevű anyaggal készítik.
  4. a fog zárása ideiglenes tömőanyaggal. Ezzel a lépéssel zárul az második találkozó.

III. találkozó:

1. végleges zárása a fognak- a fog visszaépítése nagyban függ az állapotától. Történhet tömésel, inlay-el, valamint koronával. Amennyiben nagyon sok foganyag hiányzik, csapot kell behelyezni valamelyik gyökércsatornába.

gyökérkezelés menete
Jó, ha tudja:

Amennyiben a fertőzés továbbterjedt már a csontra, granulómáról, vagy cisztáról beszélhetünk. A kettő között csak szövettani különbség van, a kezelésük mindkét esetben a gyökérkezeléssel kezdődik, ami ha sikertelen, vagy nem kivitelezhetőszájsebészeti beavatkozásszükséges.

Amennyiben félelmei vannak a fogorvosi kezelésekkel kapcsolatban, illetve túlérzékeny garatreflexük van, olvassák el az altatásos fogászattal kapcsolatos írásunkat.